Blogul emisiunii "Totul despre ciclism" va ureaza bun venit si va propune o analiza a unui ciclist monumental care a incantat pur si simplu lumea din sportul cu doua pedale. Eu, Emanuel Sarmasan va voi ajuta sa-l cunoasteti si sa va imprieteniti mai bine cu unicul Fabian Cancellara, denumit si "Spartacus".
Aflat la cei 34 de ani ai sai, Cancellara provine din localitatea Wohlen bei Bern, mai exact din partea cu influenta germana a "Tarii Cantoanelor", Elvetia. Cu o inaltime de 1,86 m si cu o greutate de 82 kilograme, "Spartacus" a facut furori in ciclismul pe sosea, considerat de multi specialisti, probabil cel mai talentat rutier al marilor clasice, dar si cu capacitati senzationale de contratimp in marile tururi. Drumul sau in ciclism a inceput la formatia Mapei-Quick Step, aflandu-se in postura de stagiar, in preajma anilor 2000. Abia un an doi mai tarziu acesta avea sa fie confirmat ca ciclist profesionist pentru echipa care purta acelasi nume, dar de aceasta data in perioada anilor 2001-2002.
"Leul din Flandra" avea sa creasca treptat si sa se faca remarcat pentru cursele de o zi, dar afinitatile sale erau cunoscute si pentru prologurile din marile tururi precum Giro, Turul Frantei sau Turul Spaniei, indeosebi "Le Tour", pentru ca elvetianul iubea acea zona a Europei de Vest, acolo unde se simtea excelent cand mergea in competitii, fiind de neoprit pe bicicleta: "This man is unstoppable on his bike" cum ar fi spus comentatorii britanici de ciclism.
In perioada anilor 2003-2005, Cancellara si-a continuat cariera la echipa italiana Fassa Bortolo, acolo unde avea sa faca parte dintr-un grup select alaturi de mega-sprinterul Alessandro Pettachi, Matteo Tosatto sau ibericul Juan Antonio Flecha, care in prezent e specialistul marilor tururi de la Eurosport, un fin cunoscator al ciclismului actual care stie cum sa se infiltreze in mijlocul plutonului, fiind iubit si apreciat in continuare. Noi insa ne continuam povestea cu Fabian Cancellara! In 2004 a fost campion national al Elvetiei la proba de contratimp, urmand mai apoi victoria din Turul Frantei, chiar in prolog. In 2005 cele mai frumoase rezultate ale sale au venit in Paris-Nice, dar si la Campionatul Mondial din Madrid, in Spania, unde a terminat pe ultima treapta a podiumului tot la proba de contratimp.
Anul 2006 avea sa fie unul special pentru "Spartacus" deoarece avea sa se incoroneze cu "tricoul curcubeu". Sa nu uitam si de triumful in mare stil din Paris-Roubaix, o clasica care mai e denumita "Infernul Nordului", datorita sectoarelor de pavate care pur si simplu dinamiteaza competitia ca intr-un adevarat iad de foc. Ce sa mai spunem de Turul Cataluniei sau de Tirreno Adriatico ("cursa celor doua mari") unde si-a adjudecat cate o etapa in ambele curse. Partea de sfarsit a sezonului a fost consemnata de o alta evolutie stralucitoare la proba contra-cronometru din Turul Spaniei, chiar in timpul prologului unde a rupt inca o data tiparele.
Parcursul sau in ciclismul profesionist a fost unul cu adevarat impresionant, din toate punctele de vedere. La fiecare victorie a sa intr-o mare clasica, deliciul era de partea comentatorilor sa poata discuta despre un asemenea erou. In perioada anilor 2006-2010 a evoluat pentru Team CSC, fiind coleg cu ibericul Carlo Sastre, cel care in iulie 2008 avea sa termine pe primul loc la Paris, castigand suprematia in ciclism, tricoul galben din Turul Frantei. De ce am amintit de acest lucru? Pentru simplul fapt ca Fabi era si un om excelent de echipa in etapele de plat, cand liderul avea nevoie de protectie in cazul in care vantul sulfa puternic. Cu capacitatile sale extraordinare de contratimpist Cancellara se punea in slujba echipei doar cand era nevoie, deoarece si el avea anumite obiective pe care si le trasase in timpul unui mare tur, cum ar fi castigarea unei etape valonate, asemanatoare din punctul de vedere al profilului si cu siguranta un contratimp, cel din urma fiind litera de lege pentru el, mai ales in startul unei mari curse, de exemplu prologul din Turul Frantei.
Deja sa fii campion national la proba contra-cronometru si sa te impui de noua ori in fata publicului de casa era "piece of cake" pentru "Spartacus", iar aici vom enumera anii sai de glorie: 2002, 2004,
2005, 2006, 2007, 2008, 2012, 2013, respectiv 2014. Sa ne amintim si de cele doua victorii obtinute pe sosea in fata publicului sau fidel din Tara Cantoanelor, mai precis in sezoanele 2009 si 2011.
Din 2011 a rulat pentru Leopard Trek, care ulterior isi schimbase numele de mai multe ori, pana ce a ajuns la forma actuala Trek Factory Racing. De atunci, "Leul din Flandra" nu a mai schimbat nicio echipa. Daca ar fi sa discutam in prezent strict numai despre victoriile din marile clasice, Fabian a obtinut 3 succese in Paris-Roubaix (2006, 2010, 2013), 1 victorie in Milano-San Remo (2008), 2 triumfuri in Strade Bianche (2008, 2012), un Tur al Flandrei unde a facut tripla* (2010, 2013, 2014) precum si E3 Harelbecke unde avea sa mai consemneze un hattrick in 2010, 2011, 2013.
In ceea ce priveste etapele individuale, Spartacus a castgat 8 in "Marea Bucla", toate dintre acestea capturate in anii: 2004, 2007, 2008, 2009, 2010, 2012, incluzand si victoriile de etapa din Turul Spaniei, 3 la numar in 2009 si 2013.
Anul 2015 avea sa fie unul cu adevarat trist pentru Cancellara, deoarece "Leul din Flandra" nu mai era o fiara de temut, iar varsta deja isi cam spunea cuvantul in randul sau. Nimeni, dar absolut nimeni nu mai vrea sa-si aminteasca de tristul moment din E3 Harelbecke care i-a cam pus capat intregului sezon. Luna martie a venit ca un uragan peste elvetian in conditiile in care acea accidentare din E3 i-a cauzat dureri de spate ingrozitoare, nefiind nici sorti de izbanda pentru el in marile clasice, nemaivorbind de intreg sezonul. Luca Guercilena si compania traversa o perioada grea. Incidentul din E3 a avut loc cu 100 de kilometri inainte de final, cand bidonul de apa aruncat neglijent de un rutier a provocat cazaturi in lanţ in mijlocul plutonului. Cancellara a acuzat durere la incheietura mainii stangi si a fost dus de urgenta la spital pentru a i se face o radiografie. Acolo, rezultatele au fost mult mai rele: elveţianul a suferit o dubla fractura de vertebre, plus alte complicatii, starea sa nefiind una buna, pentru ca impactul pe care l-a suferit l-a afectat si in zona spatelui!
Cu toate astea, participarea sa in Turul Frantei a fost una posibila, reusind sa poarte tricoul galben, insa pentru scurt timp, deoarece in etapa a treia elvetianul in varstă de 34 de ani a fost antrenat intr-o cazatura teribila, cu 60 de kilometri inainte de finalul etapei, acuzand permanent dureri la spate.

Acestea au fost spusele elvetianului la momentul respectiv. Trek Factory Racing avea sa isi curete pacatele in Turul Spaniei, prin victoriile obtinute de formatia lui Guercilena in Vuelta, 3 la numar, in etapa a 8-a prin neoprofesionistul de la acea vreme intr-un mare tur, belgianul Jasper Stuyven, in etapa cu finis la Murcia, mai apoi prin Danny Van Poppel, de aceasta data in etapa a 12-a la Lleida, precum si in etapa a 16-a la Quirós, o victorie adusa prin nimeni altul decat veteranul luxemburghez Frank Schleck, cel care a oferit o lectie adevarata de ciclism si de viata intregului pluton.
In ultima vreme, Fabian Cancellara a avut de luat o decizie importanta in ceea ce priveste cariera sa si perspectivele sale, incepand cu urmatorul sezon. In 2015 e cat se poate de clar ca accidentarile l-au impiedicat pe elvetian sa obtina ceea ce isi doreste cu adevarat, insa vestea cu adevarat trista pentru iubitorii sportului cu doua roti care a venit din partea sa este ca sezonul 2016 va fi ultimul pentru "Leul din Flandra".
"2016 e anul in care ma voi retrage. Acesta e momentul potrivit. Acum sunt pregatit sa fac altceva. Ciclismul nu reprezinta intreaga mea viata. Ciclismul e doar o parte din viata mea. Sezonul 2015 a fost ca un roller coaster pentru mine, inca ma simt motivat. Contractul meu expira in 2016. Mi-ar placea sa ma retrag dupa o mare cursa in care sa am o evolutie buna", a conchis elvetianul in cadrul unui scurt interviu acordat publicatiei Velo News.
Cu siguranta, Fabian isi va dori sa aiba un sezon bun in marile clasice si poate cine stie o participare stralucita la Jocurile Olimpice de la Rio, care ar putea sa-i aduca un final cum nu se poate mai fericit. Iar noi consideram ca ar merita cu varf si indesat acest lucru dupa un sezon 2015 cu adevarat ghinionist. Aici se incheie povestea unui campion fara limite, care ne-a incantat si ne-a adus aminte de momentele frumoase ale ciclismului romantic, el a apucat sa faca parte dintr-o "era" a marilor nume. Fanii sai vor scrie mereu pe soselele din Turul Frantei: "Allez Fabian!!", dar parca un gol in sufletul lor va fi mereu, Cancellara nu se va mai afla in pluton, inima e scutul nostru care il incorporeaza si care totodata il va primi cu multa caldura, oricand...
Speram ca acest material sa va faca mandri ca ati ales sa sustineti un ciclist model, cu niste rezultate inegalabile. Noi nu am mai pus in calcul si numeroasele sale podiumuri din cursele in care a participat ci numai victoriile. Ce palmares, ce ciclist urias! Blogul emisiunii "Totul despre ciclism" va spune doar atat: "Ramaneti aproape dragi prieteni, pentru ca acum in preajma Craciunului surprizele vor aparea necontenit." Ciclismul nu moare niciodata!
SHARE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu