Cateodata (destul de rar), se mai aude la TV de cate un rezultat al unui ciclist roman pe la cine stie ce competitie din strainatate.Probabil multi din cei care nu sunt obisnuiti cu ciclismul se intreaba: la ce nivel suntem noi, daca suntem capabili sa castigam inseamna ca suntem sus, nu?
Ei bine, nu neaparat.Sa incepem cu inceputul.
O echipa de ciclism afiliata la UCI (Uniunea Ciclista Internationala) are niste nivele atribuite in functie de buget si de rezultate.Echipele afiliate UCI sunt dupa acest nivel:
Continentale (CT) - Au de regula in jur de 10 rutieri, participa de obicei la curse 2.2, 1.2 dar pot avansa la curse 2/1.HC sau chiar 2/1.UWT in special in America Tour (o sa explic imediat si numerotarea curselor).Echipele continentale nu pot participa in niciun Mare Tur (Tour de France, Giro D'Italia si Vuelta a Espana) si bugetele lor sunt de obicei destul de limitate.Rutierii au salarii destul de mici, insa acest lucru poate sa difere in functie de sponsori.De obicei ele sunt rampe de lansare pentru tinerele talente iar unele echipe sunt create exclusiv pentru a promova tinerii spre World Tour.In Romania avem o singura echipa continentala, Tusnad Drag Cycling Team care a participat si la competitii destul de importante cum ar fi Vuelta a Burgos (competitie 2.1 care aduce si echipe de World Tour) si care are in componenta o mare majoritate de rutieri romani.De asemenea mai avem pe Daniel Crista la o echipa daneza, Christina Jewlery.
ProContinentale (PCT) - Nivelul urmator.Au de regula in componenta intre 10 si 20 de rutieri care sunt profesionisti (ciclismul e singura lor ocupatie).Au acces mai facil la competitiile mari si pot participa in Marile Tururi pe baza unui wildcard.Asadar putem vedea o echipa procontinentala care isi poate permite sa trimita rutieri la doua competitii in acelasi timp, lucru imposibil la continentale iar pretentiile cresc exponential.Romania nu are nici o echipa procontinentala insa avem doi rutieri romani care alearga la acest nivel: Eduard Grosu de la Nippo Vini Fantini si Serghei Tvetcov de la United Healthcare.Insa o sa mai vorbim mai tarziu si de ei.
World Tour (WT) - Cel mai inalt nivel din ciclismul de sosea, unde doar putin ajung sa alerge, si cei care ajung sunt cei mai buni din lume.Au pana la 30 de rutieri care au salarii uriase fata de ciclistii de nivel continental.Au acces la orice tip de competitie insa cu o mica diferenta, la cursele 2/1.UWT sunt obligati sa mearga iar asta inseamna ca in orice cursa de tipul acesta vedem cei mai buni oameni din lume.Bugetele acestor echipe sunt foarte mari iar pretentiile se pot ridica si la castigarea unor mari tururi.Din pacate Romania nu are nici o echipa de acest rang iar niciun rutier roman nu a alergat vreodata la acest nivel.
La acestea adaugam echipele de club care nu sunt afiliate UCI dar pot sa mai participe la unele curse 2.2 in tara lor de origine.Exemple din tara noastra sun Petrolul sau Steaua.
Acum numerotarea curselor:
O cursa afiliata UCI are un cod numeric care e folosit pentru a determina doua lucruri: valoarea cursei si tipul.
Prima cifra din cod e intotdeauna 1 sau 2.O cursa de tip 1.X e cursa de o zi (Ca Paris-Roubaix sau Kuurne-Brussels-Kuurne) iar o cursa de tip 2.X e cursa pe etape (Turul Frantei, Turul Elvetiei, Turul Sibiului, etc).
Partea de dupa punct arata valoarea in sine a cursei:
2 sau 1.2 - Cea mai joasa categorie afiliata UCI.Nivelul e mult mai ridicat decat al curselor locale si de amatori dar mult mai scazut decat nivelele urmatoare.De obicei plutonul e populat de echipe continentale iar maxim doua echipe procontinentale au voie sa participe.Etapele pot avea si structuri mai ciudate, pot fi si doua intr-o zi iar premiile in caz de victorie sunt relativ modeste.Echipe de club din tara cursei (in unele cazuri si alte tari) au voie sa participe.Tara noastra are doua competitii 2.2, Turul Bihorului - Bellotto si Turul Tinutului Secuiesc.
2 sau 1.1 - Nivel crescut, mai multe puncte UCI iar maxim jumatate din echipe pot fi de World Tour.Unele curse 2/1.1 din strainatate atrag echipe de World Tour de regula pentru a testa unii rutieri pentru competitiile mai mari.Romania are Turul Sibiului, o competitie care a adus trei echipe procontinentale in 2017.Premiile sunt ceva mai mari in caz de victorie iar componenta echipelor din pluton e diferita fata de competitii 2/1.2 prin prisma faptului ca echipele de club nu au voie sa participe, ci doar echipa nationala a tarii gazda.
2 sau 1.HC - Ei bine, diferenta e destul de subtila fata de nivelul anterior, componenta plutonului fiind in mare aceeasi in afara echipei nationale.Maxim 70% echipe World Tour, echipe procontinentale (pot fi si straine) si continentale din tara organizatoare si maxim doua echipe continentale straine.Mai multe puncte si bani in caz de victorie.
2 sau 1.UWT - Participarea tuturor echipelor de World Tour este obligatorie, plus echipe procontinentale invitate.Unele echipe continentale pot participa, insa doar in anumite competitii .UWT, de regula in America sau China.E cel mai inalt nivel la care poti ajunge iar Turul Frantei, Italiei, Spaniei sau Paris-Roubaix sunt cele mai pertinente exemple.
Asadar revenind la nivelul nostru.Dupa cum am mentionat anterior, rutierii care ne reprezinta cel mai bine sunt la echipe procontinentale.Edi Grosu e la Nippo Vini Fantini iar Serghei Tvetcov la United Healthcare.Ultimul a mai fost la o echipa procontinentala, Androni din Italia insa asta este alta poveste.La continentale avem cativa romani la Tusnad si pe Daniel Crista la Christina Jewlery.Ciclisti care ne-au mai reprezentat international sunt Andrei Nechita (Mg Kvis si Tusnad, continentale) care din pacate s-a retras si Lars Pria la mai multe echipe continentale (Bike Aid, Rietumu Delfin, Start Trigon sau Pegasus Cycling Team), care de asemenea pare sa fi iesit din scena ciclista.
O sa las mai jos o compilatie a rezultatelor bune ale ciclistilor romani in ultima perioada:
Edi Grosu: Locul 5 in etapa 13 a Turului Italiei 2015 (2.UWT), locul 8 in etapa 21 a Turului Italiei 2016 (2.UWT), locul 4 in Giro Del Piemonte 2015 (1.HC) in 2015, victorie in etapa a 12-a a Turului Qinghai 2014 (2.HC), locul 2 in etapa 6 a Turului Omanului 2017 (2.HC), victorie in etapa a 5-a a Turului Taihu 2016 (2.1), victorie in etapa a 4-a a Turului Sibiului 2017 (2.1), locul 2 in etapa 1 a Turului Croatiei 2015 (2.1), castigator la general si al primei etape a Turului Estoniei in 2014 (2.2).
Serghei Tvetcov: Locul 2 la general si victorie in etapa a treia a Colorado Classic 2017 (2.HC), locul 3 la general si locul 2 in etapa a 3-a a Turului Utah 2017 (2.HC), locul 3 la general si 3 in etapa a 6-a in USA Pro Challenge 2014 (2.HC), locul 3 la general in Turul Utah 2014 (2.HC), locul 3 la general in Turul Sibiului 2015 (2.2), victorie in etapa a 3-a a Turului Gila (2.2).De asemenea Tvetcov are acelasi numar de participari ca si Edi Grosu in Turul Italiei, doua in 2015 si 2016.
La campionatele mondiale avem participari insa nu rezultate spectaculoase, cel mai bun clasat fiind Serghei Tvetcov la proba de contratimp la Bergen in 2017, un loc 42.
Ciclismul feminin este reprezentat de Ana Covrig, fosta medaliata la europenele pe velodrom care merge pentru echipa italiana Top Girls Fassa Bartolo, cu un loc 11 in 2016 in Giro Trentino la feminin in 2016.Alte reprezentante demne de mentionat sunt Lavinia Rolea, Marike Tache sau Daniela Dumitru, toate la echipe din strainatate.
Acestea sunt rezultatele cele mai bune cu care ne putem lauda din partea rutierilor activi din tara noastra, iar aceasta perioada (dupa 2010) ne-a adus o imensa revigorare a sportului in tara noastra, desi suntem inca in urma.La ora la care scriu (10 PM, 29 septembrie 2017), pe clasamentul procyclingstats.com tara noastra se afla pe locul 37, cea mai inalta pozitie pe care s-a aflat vreodata.
Din spate vin tineri talentati ca Valentin Vasiloiu sau Denis Vulcan, impreuna cu Emil Dima sau Mihai Babaita care duc steagul mai departe si ne aduc speranta ca in curand o sa mai vedem romani in mari tururi care sa ne faca mandri.Mai avem de crescut pentru a atinge nivelul celorlalti, insa acest lucru e posibil doar prin munca si sacrificiu.Poate ca in cativa ani o sa auzim totusi de victorii in etape de mari tururi sau tricouri castigate.Dupa cum spune vorba din batrani: ai grija ce iti doresti, s-ar putea sa se intample.
Vant de spate!
SHARE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu