duminică, 28 ianuarie 2018

Echipamentul ciclistilor

Share On Facebook ! Tweet This ! Share On Google Plus ! Pin It ! Share On Tumblr ! Share On Reddit ! Share On Linkedin ! Share On StumbleUpon !
Pentru ca putine sunt ocaziile in care aceste aspecte sunt luate in discutie, desi subiectul e destul de important, urmatoarele randuri vor fi despre echipamentul ciclistilor.


Pentru inceput, echipamentul unui ciclist se compune din: Casca, tricou, sort, accesorii (ochelari, manusi, ciorapi etc), bicicleta.

Castile, dupa cum usor se poate observa sunt de diferite forme, din diverse motive.


Castile normale – sunt folosite de oamenii de pluton, sau de oameni care nu au un obiectiv important intr-o etapa. Sunt usoare, lejere, au guri de aerisire variate.







 
Castile sprinterilor – sunt casti cu un numar mai mic de fante de
 aerisire, ceea ce implica un coeficient aerodinamic mai ridicat.





Castile pentru contratimp – Sunt casti lipsite de gauri pentru aerisire (care ar avea efect daunator asupra coeficientului aerodinamic), pot avea o asa numita “coada”, in multe situatii, aceasta aducand un aport suplimentar la capitolul aerodinamica.



 
Tricourile – sunt confectionate din materiale foarte usoare, sintetice, care permit o evacuare rapida a transpiratiei, avand si avantajul de a se usuca foarte repede.
Sorturile – La fel ca si tricourile sunt confectionate din materiale sintetice care permit o evacuare rapida a transpiratiei, sunt dotate cu bazon, in general din gel, cu ajutorul caruia se reduce frecarea dintre pielea sezutului si saua bicicletei.
 



Combinezoanele – sunt utilizate cu predilectie in etapele de contratimp, dar, mai nou, multi sprinteri folosesc acest gen de echipament. Reprezinta un ansamblu tricou – sort, confectionat din acelasi material, dotat cu bazon si fermoar de inchidere. In general aceste combinezoane sunt fabricate din materiale care doresc sa reduca pe cat de mult frecarea cu aerul si sa imbunatateasca coeficientul aerodinamic.



Accesoriile: 

Manusile – sunt fabricate din material sintetic, ce reuseste sa mentina o temperatura interna optima, cat si sa reduca frecarea dintre mana si ghidon. Pe interior, in dreptul degetului mare, au un material cu o textura similara cu cea a unui prosop, cu care sportivii se pot sterge, avand efect absorbant. In etapele de contratimp se pot folosi manusi speciale, care ofera o imbunatatire in ceea ce priveste frecarea cu aerul.

Ochelarii – sunt de diverse tipuri si forme, de la cele mai simple si clasice pana la cele extrem de futuriste. Nu o sa ma leg de forma, ci mai mult de tipul lentilelor. Pentru inceput o sa spun ca multe din perechile de ochelari folosesc lentile interschimbabile. Apoi, pe ramele ochelarilor cicistilor vom intalni lentile similare ochelarilor de soare, existand diverse niveluri de protectie UV pe care le ofera, lentilele putand avea diverse coloraturi, iar  pe langa acestea exista si lentilele transparente, utile in special in etapele ploiase, cand o pereche de ochelari este de real folos, dat fiind faptul ca rotile celorlalti participanti vor arunca stropi de apa, in permanenta, pe chipul ciclistilor, iar nimeni nu-si doreste sa stea cu ochii mijiti pentru a se proteja.

Incalzitoarele de maini si picioare – sunt utilizate, asa cum le spune si numele, pentru a incalzi
membrele superioare si inferioare ale ciclistilor. Sunt utilizate cu predilectie in perioadele de primavara si toamna, dar si in zilele/ momentele reci ale etapelor desfasurate vara. In perioadele in care afara este frig, ciclistii folosesc echipament cu maneci lungi.


Sosetele – sunt confectionate din materiale sintetice, au efect de evacuare a transpiratiei si de mentinere a unei temperaturi optime. Trebuie sa aiba o anumita lungime, care sa nu depaseasca doua treimi din distanta dintre genunchi si talpa piciorului.
Invelitoarele pentru pantofi – pe langa efectul de protectie, ofera o crestere a aerodinamicii ciclistilor – ele sunt intalnite in special in etapele de contratimp.


Ciclocomputerele – sunt dispozitive prin care ciclistii isi monitorizeaza distanta parcursa, viteza de deplasare, ritmul cardiac, puterea dezvoltata, cadenta, etc .
Senzorii de monitoare a distantei – sunt oferiti de organizatorii de curse, fiind folositi pentru a transmite si receptiona date de la sateliti (GPS). Prin intermediul acestora organizatorii primesc informatii pe care le furnizeaza telespectatorilor.

Pantofii – reprezinta conexiunea dintre om si masina. Sunt confectionati din piele, materiale textile sau chiar carbon. In talpa acestia sunt dotati cu clipsuri prin care puterea transferata de la ciclist la pedale este aproape maxima (sunt reduse pierderile de putere).



Bicicletele, sunt piesa de baza a echipamentului de concurs folosit de ciclisti. In cele ce urmeaza vom discuta doar aspecte ce privesc biciclete de sosea.

Daca vom folosi o clasificare dupa tipul bicicletelor produse de Specialized, poate cel mai mare producator, avem:
- Bicicletele pentru cataratori – folosite de cea mai mare parte a ciclistilor. Sunt biciclete aflate la limita minima in ceea ce priveste greutatea (6.8 kg), sunt destul de confortabile, dar au si o rigiditate buna.
- Bicicletele pentru sprinteri – au o greutate ceva mai ridicata – care va cauza o inertie mai mare, utila in cazul sprinturilor, au o aerodinamica mult mai buna fata de celelalte biciclete normale, fiind inspirate de bicicletele de contratimp, ca design. Piesele sistemului de franare sunt integrate in cadru, in cazul franarii clasice cu saboti.
- Bicicletele pentru pavate – sunt cele mai confortabile biciclete, sunt prevazute cu sisteme de amortizare a socului cauzat de trecerea printre pavajele specifice clasicelor de primavara. In aceste situatii se folosesc pneuri mai groase, iar presiunea din ele este mai redusa, pentru a amortiza cat mai bine socurile.






- Bicicletele de contratimp – au cel mai bun coeficient aerodinamic, cea mai ridicata greutate, pentru a avea o inertie deosebita. Pe ghidon, in general, este montat un aerobar, care este util pentru a creste aerodinamica ciclistilor. Specific bicicletelor de contratimp sunt rotile de tip lenticular (sau plin), sau rotile cu spite de carbon, ambele imbunatatind aerodinamica.


Daca am discutat despre biciclete, in cele ce urmeaza vor fi descrise cateva din cele mai importante piese ce se disting pe o bicicleta. Pe langa elemetele de baza de tipul ghidon, pipa, cadru avem:

Sistemul de transmisie – compus din schimbatoare, pedale, foi, pinioane, lant, deraior. Sistemele moderne de transmisie sunt de tip electronic (dar mai exista si ciclisti care utilizeaza schimbatoare mecanice), pedalele, la sosea sunt de mai multe tipuri, cele mai cunoscute fiind Shimano si Look. Foile, in general sunt doua, pe bicicletele de sosea, au un numar variabil de dinti, cele compacte avand 50/34 dinti, dar in etapele de contratimp s-au intalnit si sportivi care sa impinga foi cu 58 de dinti. Pinioanele reprezinta un set de roti dintate, cu numar variabil de dinti, in functie de tipul etapei se folosesc pinioane mai mici sau mai mari – intre 11 si  28-32 dinti, in cazul catararilor extreme precum Angliru. Pentru cei ce nu stiu, ceea ce conteaza, in final, e raportul folosit de sportivi (numarul de dintii ai foii impartit la numarul de dinti ai pinionului). In ceea ce priveste deraiorul este format din doua roti dintate, mai mici, printre care trece lantul. Pentru ca frecarea sa fie cat mai mica, ultimele tehnologii se bazeaza pe roti dintate din ceramica, la fel ca si lanturile, fapt ce duce la o economie de cativa watti.



Sistemul de franare – Poate cel mai controversat aspect al ultimilor ani. Pana acum s-au folosit pe bicicletele de sosea sisteme de franare cu saboti, clasice, dar datorita presiunii producatorilor de astfel de piese/echipamente, trendul, in ultima perioada este spre sistemele cu disc, similare celor de pe autovehicule, despre care se spune ca ar fi mai eficiente, dar si mult mai riscante, episoadele in care s-au produs accidente datorita acestor cutite incinse aflate in pluton fiind cunoscute.



Sursa foto: 

Author:

«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Copyright ©2016 Ciclism A-Z • All Rights Reserved.
Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger