Pentru ca putine sunt ocaziile in care aceste aspecte sunt
luate in discutie, desi subiectul e destul de important, urmatoarele randuri
vor fi despre echipamentul ciclistilor.
Pentru inceput, echipamentul unui ciclist se compune din:
Casca, tricou, sort, accesorii (ochelari, manusi, ciorapi etc), bicicleta.
Castile, dupa cum usor se poate observa sunt de diferite
forme, din diverse motive.
Castile normale – sunt folosite de oamenii de pluton, sau de
oameni care nu au un obiectiv important intr-o etapa. Sunt usoare, lejere, au
guri de aerisire variate.
Castile sprinterilor – sunt casti cu un numar mai mic de fante de
aerisire,
ceea ce implica un coeficient aerodinamic mai ridicat.
Castile pentru contratimp – Sunt casti lipsite de gauri
pentru aerisire (care ar avea efect daunator asupra coeficientului
aerodinamic), pot avea o asa
numita “coada”, in multe situatii, aceasta aducand un aport suplimentar la capitolul
aerodinamica.
Tricourile
– sunt confectionate din materiale foarte usoare, sintetice, care permit o
evacuare rapida a transpiratiei, avand si avantajul de a se usuca foarte repede.
Sorturile –
La fel ca si tricourile sunt confectionate din materiale sintetice care permit
o evacuare rapida a transpiratiei, sunt dotate cu bazon, in general din gel, cu
ajutorul caruia se reduce frecarea dintre pielea sezutului si saua bicicletei.
Combinezoanele
– sunt utilizate cu predilectie in etapele de contratimp, dar, mai nou, multi
sprinteri folosesc acest gen de echipament. Reprezinta un ansamblu tricou –
sort, confectionat din acelasi material, dotat cu bazon si fermoar de
inchidere. In general aceste combinezoane sunt fabricate din materiale care
doresc sa reduca pe cat de mult frecarea cu aerul si sa imbunatateasca
coeficientul aerodinamic.
Accesoriile:
Ochelarii –
sunt de diverse tipuri si forme, de la cele mai simple si clasice pana la cele
extrem de futuriste. Nu o sa ma leg de forma, ci mai mult de tipul lentilelor. Pentru
inceput o sa spun ca multe din perechile de ochelari folosesc lentile
interschimbabile. Apoi, pe ramele ochelarilor cicistilor vom intalni lentile
similare ochelarilor de soare, existand diverse niveluri de protectie UV pe
care le ofera, lentilele putand avea diverse coloraturi, iar pe langa acestea exista si lentilele
transparente, utile in special in etapele ploiase, cand o pereche de ochelari
este de real folos, dat fiind faptul ca rotile celorlalti participanti vor
arunca stropi de apa, in permanenta, pe chipul ciclistilor, iar nimeni nu-si
doreste sa stea cu ochii mijiti pentru a se proteja.
Sosetele –
sunt confectionate din materiale sintetice, au efect de evacuare a
transpiratiei si de mentinere a unei temperaturi optime. Trebuie sa aiba o
anumita lungime, care sa nu depaseasca doua treimi din distanta dintre genunchi
si talpa piciorului.
Invelitoarele
pentru pantofi – pe langa efectul de protectie, ofera o crestere a
aerodinamicii ciclistilor – ele sunt intalnite in special in etapele de
contratimp.
Ciclocomputerele
– sunt dispozitive prin care ciclistii isi monitorizeaza distanta parcursa,
viteza de deplasare, ritmul cardiac, puterea dezvoltata, cadenta, etc .
Senzorii de
monitoare a distantei – sunt oferiti de organizatorii de curse, fiind folositi
pentru a transmite si receptiona date de la sateliti (GPS). Prin intermediul
acestora organizatorii primesc informatii pe care le furnizeaza
telespectatorilor.
Pantofii –
reprezinta conexiunea dintre om si masina. Sunt confectionati din piele,
materiale textile sau chiar carbon. In talpa acestia sunt dotati cu clipsuri
prin care puterea transferata de la ciclist la pedale este aproape maxima (sunt
reduse pierderile de putere).
Bicicletele,
sunt piesa de baza a echipamentului de concurs folosit de ciclisti. In cele ce
urmeaza vom discuta doar aspecte ce privesc biciclete de sosea.
Daca vom
folosi o clasificare dupa tipul bicicletelor produse de Specialized, poate cel
mai mare producator, avem:
-
Bicicletele pentru cataratori – folosite de cea mai mare parte a ciclistilor.
Sunt biciclete aflate la limita minima in ceea ce priveste greutatea (6.8 kg),
sunt destul de confortabile, dar au si o rigiditate buna.
-
Bicicletele pentru sprinteri – au o greutate ceva mai ridicata – care va cauza
o inertie mai mare, utila in cazul sprinturilor, au o aerodinamica mult mai
buna fata de celelalte biciclete normale, fiind inspirate de bicicletele de
contratimp, ca design. Piesele sistemului de franare sunt integrate in cadru,
in cazul franarii clasice cu saboti.
-
Bicicletele pentru pavate – sunt cele mai confortabile biciclete, sunt
prevazute cu sisteme de amortizare a socului cauzat de trecerea printre
pavajele specifice clasicelor de primavara. In aceste situatii se folosesc
pneuri mai groase, iar presiunea din ele este mai redusa, pentru a amortiza cat
mai bine socurile.
-
Bicicletele de contratimp – au cel mai bun coeficient aerodinamic, cea mai
ridicata greutate, pentru a avea o inertie deosebita. Pe ghidon, in general,
este montat un aerobar, care este util pentru a creste aerodinamica
ciclistilor. Specific bicicletelor de contratimp sunt rotile de tip lenticular
(sau plin), sau rotile cu spite de carbon, ambele imbunatatind aerodinamica.
Daca am
discutat despre biciclete, in cele ce urmeaza vor fi descrise cateva din cele
mai importante piese ce se disting pe o bicicleta. Pe langa elemetele de baza
de tipul ghidon, pipa, cadru avem:
Sistemul de
transmisie – compus din schimbatoare, pedale, foi, pinioane, lant, deraior.
Sistemele moderne de transmisie sunt de tip electronic (dar mai exista si
ciclisti care utilizeaza schimbatoare mecanice), pedalele, la sosea sunt de mai
multe tipuri, cele mai cunoscute fiind Shimano si Look. Foile, in general sunt
doua, pe bicicletele de sosea, au un numar variabil de dinti, cele compacte
avand 50/34 dinti, dar in etapele de contratimp s-au intalnit si
sportivi care sa impinga foi cu 58 de dinti. Pinioanele reprezinta un set de
roti dintate, cu numar variabil de dinti, in functie de tipul etapei se
folosesc pinioane mai mici sau mai mari – intre 11 si 28-32 dinti, in cazul catararilor extreme precum Angliru. Pentru cei ce
nu stiu, ceea ce conteaza, in final, e raportul folosit de sportivi (numarul de
dintii ai foii impartit la numarul de dinti ai pinionului). In ceea ce priveste
deraiorul este format din doua roti dintate, mai mici, printre care trece
lantul. Pentru ca frecarea sa fie cat mai mica, ultimele tehnologii se bazeaza
pe roti dintate din ceramica, la fel ca si lanturile, fapt ce duce la o
economie de cativa watti.
Sistemul de
franare – Poate cel mai controversat aspect al ultimilor ani. Pana acum s-au
folosit pe bicicletele de sosea sisteme de franare cu saboti, clasice, dar
datorita presiunii producatorilor de astfel de piese/echipamente, trendul, in
ultima perioada este spre sistemele cu disc, similare celor de pe autovehicule,
despre care se spune ca ar fi mai eficiente, dar si mult mai riscante,
episoadele in care s-au produs accidente datorita acestor cutite incinse aflate
in pluton fiind cunoscute.
Sursa foto:
SHARE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu